Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

Λαύκος - Πλατανιάς (δυτική διαδρομή)

Διάρκεια: καθαρός χρόνος πορείας 2.10΄, συνολικά 2,5 ώρες (με στάσεις)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Μέγιστο υψόμετρο: 305 μ. (πλατεία Λαύκου)
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι
Κατεβάστε ίχνος GPS:    H διαδρομή στο Wikiloc    Η διαδρομή στο Everytrail

Aυτή είναι η εναλλακτική δυτική διαδρομή για να πάει κανείς από το Λαύκο στον Πλατανιά, περνώντας από το ξωκλήσι του επάνω Αι Γιάννη στη σάρα. Είναι μια πολύ όμορφη διαδρομή, όμως κάποια τμήματά της γίνονται σε γιδόστρατες και παραμένουν κάπως ασαφή, παρά την προσπάθεια να επισημανθούν με πινακίδες και κόκκινη μπογιά. Μπορεί να συνδυαστεί με την κύρια (ανατολικότερη) διαδρομή, για να δημιουργηθεί έτσι μια κυκλική διαδρομή (Πλατανιάς-Λαύκος-Πλατανιάς), με συνολική διάρκεια 5 ώρες.
  Στην τουριστική παραλία του Πλατανιά (όπως και στην διπλανή Μικρό) θα βρούμε εστιατόριο ανοιχτό όλο το χρόνο. Μπορούμε να επιστρέψουμε με λεωφορείο του ΚΤΕΛ (www.ktelvolou.gr).

Ξεκινώντας από την πλατεία του Λαύκου, ακολουθούμε το πλακοστρωμένο καλντερίμι που κατευθύνεται νότια προς το νεκροταφείο. Περνούμε από τον φούρνο του χωριού, σε διχάλα παίρνουμε τον δεξιό κλάδο, διασχίζουμε την άσφαλτο που πάει προς Μηλίνα, και φθάνουμε στο νεκροταφείο. Από κεί συνεχίζουμε σε αγροτικό δρόμο κατηφορίζοντας ομαλά. Μετά από λίγα μέτρα φεύγει άλλος χωματόδρομος αριστερά μας. Στο δρόμο που κατηφορίζουμε διακρίνονται κάπου-κάπου στοιχεία καλντεριμιού και έχουμε υπέροχη θέα προς τη θάλασσα του Παγασητικού.
Θέα προς τον Παγασητικό
     Παρακάτω ο δρόμος κάνει στροφή αριστερά, αλλά εμείς συνεχίζουμε ευθεία μπροστά σε μονοπάτι-καλντερίμι, που μας φέρνει στο ξωκλήσι του επάνω Αη-Γιάννη (Θεολόγου), που έχει το προσωνύμιο ''στη σάρα'', από τις σαθρές πέτρες που υπάρχουν στην κοίτη της ρεματιάς. Εδώ έρχεται και η διαδρομή Μηλίνα-Χοντρή Άμμος   από Μηλίνα-Πηγές, με χωματόδρομο.
Ο επάνω Aη Γιάννης (Θεολόγος)

Αφού κάνουμε μια στάση για να απολαύσουμε την ομορφιά και ηρεμία του τοπίου, ακολουθούμε  τον χωματόδρομο πλέον προς τα αριστερά (νοτιοανατολικά), αγνοούμε διασταύρωση που ανηφορίζει και σε λίγο φθάνουμε στην κοίτη του ρέματος που λέγεται Κουμάνη ρέμα ή Κουμανόρεμα (στον παλιό χάρτη γράφεται λανθασμένα Αμμόρεμα), σε σημείο όπου συμβάλλει με ένα μικρότερο ρέμα από αριστερά.
Ο δρόμος δίπλα στου Κουμάνη το ρέμα
     Εδώ, ένας δρόμος διασχίζει το ρέμα προς τα δεξιά (είναι η διαδρομή προς Χοντρή Άμμο ). Ένας άλλος δρόμος, τον οποίο και ακολουθούμε, ανηφορίζει λοξά αριστερά.
             Ανηφορίζουμε λοιπόν συνεχώς και έντονα στο δρόμο αφήνοντας πίσω μας τον ελαιώνα, περνούμε από λίγες καστανιές, και πιο πάνω έχουμε διασταύρωση με άλλον αγροτικό δρόμο. Εδώ πάμε αριστερά ανατολικά και μετά από πενήντα μέτρα φεύγουμε από το δρόμο προς τα κάτω (υπάρχει στύλος με πινακιδάκι) και κατηφορίζουμε ομαλά προς μια μικρή ρεματιά ακολουθώντας στενό μονοπάτι-γιδόστρατα. Το μονοπάτι, αφού περάσει το ρεματάκι, ανηφορίζει ομαλά στην απέναντι πλαγιά, κάνει μια καμπύλη και περνάει με τον ίδιο τρόπο δεύτερη μικρή ρεματιά. Ανηφορίζουμε πάλι ομαλά και στη ράχη συναντάμε στενό εγκαταλελειμμένο αγροτικό δρόμο, τον οποίο ακολουθούμε ανηφορίζοντας ελαφρά.
     Σύντομα βγαίνουμε στην άσφαλτο που πάει προς την παραλία Μικρό. Βαδίζουμε για πενήντα μέτρα κατηφορίζοντας στον ασφαλτόδρομο και, καθώς  αυτός κάνει δεξιά στροφή, τον αφήνουμε και πάμε ευθεία. Μπροστά μας έχουμε  πλάτωμα με χορτάρι και δεξιότερα είναι δύο τσιμεντένιες κολώνες.    Βαδίζουμε στο πλάτωμα με κατεύθυνση ανατολική και αμέσως βρίσκουμε μπροστά μας το μονοπάτι, που κατηφορίζει κι αυτό ομαλά ευθεία. Λίγο παρακάτω, παρατηρώντας τα σημάδια, στρίβουμε δεξιά και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε λοξά την πλαγιά προς μια αβαθή ρεματιά. Περνάμε απέναντι βαδίζοντας σε γιδόστρατες  και συναντούμε χωματόδρομο που πάει παράλληλα με τη ρεματιά. Εδώ φεύγει προς τα πάνω άλλος στενός χωματόδρομος ανηφορίζοντας σε ελαιώνα και τον ακολουθούμε.
Βαδίζοντας στη ράχη με φόντο το Αιγαίο

Καθώς φθάνουμε στη ράχη, έχουμε δεξιά μας εγκαταλελειμμένο νταμάρι και βλέπουμε μπροστά μας τη θάλασσα του Αιγαίου. Ο δρόμος κάνει στροφή δεξιά, αλλά εμείς συνεχίζουμε ευθεία στο σύνορο ενός κτήματος και σε τριάντα μέτρα βρίσκουμε αριστερά τη συνέχεια του μονοπατιού, που κατηφορίζει ανάμεσα σε χαμηλή θαμνώδη βλάστηση. Παρακάτω ξανασυναντούμε τον δρόμο σε σημείο που κάνει απότομη δεξιά στροφή και τον ακολουθούμε για εκατό μέτρα περίπου.

Φθάνοντας ο δρόμος σε μικρό πλάτωμα που βλέπουμε μπροστά μας, προσέχοντας αριστερά (προσοχή στα σημάδια) κατεβαίνουμε λίγο απότομα σε στενό μονοπάτι, που μας βγάζει σε λίγα μέτρα στο επάνω όριο ενός ελαιώνα. Εδώ κατηφορίζουμε μέσα στον ελαιώνα ελεύθερα με ζιγκ-ζαγκ (το μονοπάτι είναι ασαφές), έχοντας στα δεξιά μας τη βλάστηση-σύνορο με το διπλανό κτήμα. Εναλλακτικά, μπορούμε να ακολουθήσουμε τον κατηφορικό στενό χωματόδρομο που ανοίχτηκε πρόσφατα (2022) για να εξυπηρετήσει τον διπλανό ελαιώνα.
Πλησιάζοντας στον Πλατανιά

Παρακάτω βγαίνουμε σε χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθούμε κατηφορίζοντας. Σύντομα φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου πάμε αριστερά και κατηφορίζουμε έχοντας δίπλα δεξιά μας μικρό ρέμα. Ο δρόμος τελικά βγαίνει στην κοίτη μεγάλου ρέματος (Χαλόρεμα), δίπλα σε γηπεδάκι μπάσκετ. Ακολουθώντας το ρέμα, σε λίγο φθάνουμε πίσω  στην όμορφη παραλία του Πλατανιά.