Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Φυτόκο- Μακρινίτσα

Βλέποντας τη Μακρινίτσα από το σταυρό
Χρόνος: 3,5 ώρες (καθαρός χρόνος πορείας 3 ώρες)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, κάποιες πινακίδες
Υψόμετρο: από 195 (Φυτόκο) σε 700 (μέγιστο) σε 620 μ. (Mακρινίτσα)
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι

Κατεβάστε ίχνος GPS:  H διαδρομή στο Everytrail    H διαδρομή στο Wikiloc

Η περιοχή του Φυτόκου ανήκε παλιότερα στην κοινότητα Μακρινίτσας. Η επικοινωνία γινόταν με καλντερίμι-μονοπάτι που βαδίζει ως επί το πλείστον σε πετρώδες έδαφος με χαμηλή βλάστηση, μας αποζημιώνει όμως με την εκπληκτική πανοραμική θέα που προσφέρει από διάφορα σημεία προς Μακρινίτσα-Πορταριά και Βόλο-Παγασητικό, μέχρι το Σέσκλο και την Κάπουρνα.
O Bόλος από το Σαρακηνό
      Διαδρομή κατάλληλη ιδίως για το χειμώνα (από Οκτώβριο έως Απρίλιο), δεν συνιστάται για ζεστές καλοκαιρινές μέρες με δυνατό ήλιο, καθώς δεν προσφέρει σχεδόν καθόλου σκιά. Καθαρίστηκε και σηματοδοτήθηκε πρόσφατα (φθινόπωρο 2015) από το Δήμο Βόλου. Από τη Μακρινίτσα μπορούμε να γυρίσουμε στο Βόλο είτε περπατώντας στο καλντερίμι προς Αηδονοφωλιές  είτε με λεωφορείο του ΚΤΕΛ.

Η αρχή γίνεται από το πάρκινγκ στην εκκλησία της Παναγίας του Φυτόκου. Μόλις φθάνουμε στο πάρκινγκ, δίπλα στο προσκυνητάρι φεύγει στενός δρόμος δεξιά προς τα σπίτια του χωριού και αμέσως πάμε αριστερά κατηφορίζοντας σε χωματόδρομο προς τη ρεματιά. Περνούμε από μια βρύση χωρίς νερό και φθάνοντας κάτω, πάνω στη δεξιά στροφή του δρόμου, πάμε αριστερά σε στενό δρόμο που φράσσεται με αλυσίδα (περνάμε από πάνω). Λίγα μέτρα μετά, βλέπουμε αριστερά μας το μονοπάτι-καλντερίμι, αρκετά φαρδύ, που ανηφορίζει με ζιγκ-ζαγκ. Φραγκοσυκιές μας δυσκολεύουν για λίγο και περνάμε από μια παλιά βρύση με ποτίστρα. Λίγο παραπάνω βγαίνουμε σε αγροτικό δρόμο που ακολουθούμε προς τα επάνω (ο δρόμος αυτός έρχεται από την εκκλησία του Φυτόκου). Όπως ανηφορίζουμε, ένας δρόμος φεύγει δεξιά αλλά εμείς πάμε ευθεία. Πιο πάνω σε διασταύρωση τριών δρόμων πάμε δεξιά, σε νέα διασταύρωση πάλι δεξιά και στην επόμενη αριστερά, ανηφορίζοντας συνεχώς και προσέχοντας τα κόκκινα σημάδια.
Κοιτάζοντας προς τo Φυτόκο
   Σε λίγο βλέπουμε το μονοπάτι στα αριστερά του δρόμου (προσοχή στα σημάδια), αλλά είναι κλεισμένο από βλάστηση και βαδίζουμε δίπλα του σε παράλληλο μονοπάτι μέσα σε ελαιώνα. Παραπάνω, φθάνοντας κάτω από ένα σπίτι, το μονοπάτι ανηφορίζει ευθεία λίγο δεξιότερα από το σπίτι αυτό και βγαίνει λοξά σε  χωματόδρομο, που ακολουθούμε προς τα δεξιά (αγνοούμε κίτρινα σημάδια). Μετά από εκατό μέτρα και αφού προσπεράσουμε ένα καλυβάκι, βλέποντας τα κόκκινα σημάδια φεύγουμε προς τα επάνω στο μονοπάτι, που πορεύεται δίπλα ακριβώς και αριστερά από μια περίφραξη. Η θαμνώδης βλάστηση στενεύει το μονοπάτι, που έχει στοιχεία καλντεριμιού. Παραπάνω μπαίνει για λίγο διάστημα ένα αυλάκι μέσα στην πορεία μας.
Η θέα από το Βαθύρρεμα
    Φθάνουμε στη ράχη και το μονοπάτι-καλντερίμι αρχίζει να κατηφορίζει προς μια αρκετά μεγάλη ρεματιά (Βαθύρρεμα). Στην απέναντι πλαγιά περνάει ο δρόμος που πάει προς τις πηγές Καλιακούδα και Ξηράκια μαζί με γραμμή της ΔΕΗ. Περνάμε το ρέμα, διασχίζουμε τον κύριο δρόμο και ανηφορίζουμε σε στενό δρομάκι που οδηγεί σε ένα τσιμεντένιo κτίσμα υδραγωγείου λίγο ψηλότερα. Συνεχίζοντας, περπατάμε πλέον στην ξερή πετρώδη ράχη του Σαρακηνού. Η θέα προς τα κάτω είναι απεριόριστη και φανταστική. Κάθε τόσο συναντάμε στοιχεία καλντεριμιού. Η ανάβαση είναι ομαλή μέχρι το υψόμετρο των 700 μέτρων και κατόπιν αρχίζουμε να κατηφορίζουμε προς τη Μακρινίτσα. Στο ύψωμα υπάρχει σταυρός σε ανάμνηση των νεκρών της μάχης της Μακρινίτσας.
Το γεφύρι της Πατωσιάς στη Μακρινίτσα
   Κατεβαίνοντας, φθάνουμε στο πέτρινο τοξωτό γεφύρι της Πατωσιάς και ανηφορίζουμε σε μονοπάτι που φθάνει σε μια βρύση χωρίς νερό. Προχωρώντας ευθεία, στρίβουμε σε λίγο αριστερά και ανηφορίζουμε σε καλντερίμι, που περνά δίπλα από το θαυμάσιο αναπαλαιωμένο αρχοντικό που στεγάζει το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, μέχρι που βγαίνει στην πλατεία, δίπλα ακριβώς στο καλντερίμι που κατηφορίζει για Βόλο.