Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011

Xάνια - Αγριόλευκες - Σχιτζουράβλι (κυκλική)

Στο δρόμο για Σχιτζουράβλι

Απόσταση:  11,4 χλμ.
Διάρκεια: 5-5,5 ώρες (καθαρός χρόνος πορείας 3.50΄)
Υψόμετρο: από 1300 μ. (καταφύγιο) σε 1470 μ. (Αγριόλευκες), 1450 μ. (Σχιτζουράβλι)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι

Η διαδρομή στο Wikiloc     Η διαδρομή στο Εverytrail    (κατεβάστε ίχνος GPS)

Αυτή η  διαδρομή μας δίνει τη δυνατότητα,  έχοντας ως βάση το χιονοδρομικό κέντρο στα Χάνια, να επισκεφθούμε τις δύο κοντινές κορυφές, Αγριόλευκες και Σχιτζουράβλι, βαδίζοντας σε μονοπάτι  μέσα σε πυκνό δάσος οξιάς.
     Aφετηρία  μας λοιπόν είναι το καταφύγιο του Ε.Ο.Σ. Βόλου στο χιονοδρομικό κέντρο. Είναι καλύτερα να αρχίσουμε ανεβαίνοντας πρώτα στις Αγριόλευκες όντας ξεκούραστοι στην αρχή, παρά στο τέλος της πορείας. Ακολουθούμε τους πυλώνες στην πάνω πλευρά του κτιρίου και ανηφορίζουμε έντονα. Για να πάμε ομαλότερα, από το μνημείο του χιονοδρόμου Παππά δίπλα στο καταφύγιο ακολουθούμε τον ανηφορικό χωματόδρομο που βγαίνει στη φαρδιά πίστα του σκι ''Πανόραμα'' και ανηφορίζουμε στην πίστα. Λίγο πάνω από το τέρμα των λιφτ βρίσκεται το τριγωνομετρικό κολονάκι της κορυφής (1470 μ.).

Αγριόλευκες. Στο βάθος Πλιασίδι και Αηδονάκι

Αφού θαυμάσουμε τη θέα, συνεχίζουμε προς νότον και βρίσκουμε στενό μονοπάτι με κόκκινα σημάδια που μπαίνει στο δάσος οξιάς κατηφορίζοντας έντονα. Σε λίγο φθάνουμε σε διασταύρωση με άλλο μονοπάτι από αριστερά. Αυτό έρχεται επίσης από το καταφύγιο, και από αυτό θα επιστρέψουμε στο τέλος της πορείας μας. Συνεχίζουμε λοιπόν ευθεία μπροστά με γενική κατεύθυνση νότια και, σε μια ώρα περίπου από την αρχή της πορείας μας, φθάνουμε στο ξέφωτο του Γολγοθά στα 1430 μέτρα υψόμετρο.

Γολγοθάς (στο βάθος οι Αγριόλευκες)
          Στην κορυφή αυτή έπεσαν πριν λίγα χρόνια δύο πολεμικά αεροσκάφη F-16 με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι πιλότοι, και αν ψάξουμε λίγο τριγύρω θα βρούμε μικρά κομμάτια από συντρίμμια. Το 2015 οι γονείς ενός πιλότου κατασκεύασαν εδώ ένα μικρό πέτρινο μνημείο με μαρμάρινη αναμνηστική πλάκα σε μνήμη των θανόντων.
          Από το Γολγοθά το μονοπάτι μας κατηφορίζει προς τα νοτιοανατολικά. Προσπερνούμε διασταύρωση με πινακίδες δεξιά που πηγαίνει προς Άγιο Λαυρέντιο και παρακάτω μια δεύτερη προς Άγιο Γεώργιο και διασχίζουμε στενό δασικό δρόμο, ο οποίος έρχεται από τον Άγιο Γεώργιο. Η περιοχή εδώ λέγεται Μοναστηράκι. Στην άλλη πλευρά του δρόμου συνεχίζουν δύο μονοπάτια. Το αριστερότερο, που έχει γαλάζια σημάδια, κατηφορίζει ελαφρά πηγαίνοντας προς λάκκα Μορογιάννη-Φτιρίτσα. Εμείς παίρνουμε το δεξιότερο μονοπάτι, που έχει κόκκινα σημάδια και ανηφορίζει στην πλαγιά με ανατολική κατεύθυνση πηγαίνοντας προς Σχιτζουράβλι-Δραμάλα.
     Αφού βαδίσουμε για λίγο ακόμα στο μονοπάτι, το αφήνουμε ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια προς τα δεξιά και ανηφορίζουμε έντονα σε δύσβατη ατραπό, η οποία παραπάνω έχει και σχοινί ασφαλείας. Η κορυφή Σχιτζουράβλι, όντας βραχώδης και σχετικά δύσβατη, δεν είχε επίσημο κανονικό μονοπάτι να περνά από εκεί. Ετσι δημιουργήθηκε από τους ορειβάτες αυτή η σηματοδοτημένη παράκαμψη.
Σχιτζουράβλι, θέα προς νότον
      Βγαίνουμε εν τέλει επάνω στη βραχώδη ράχη και βαδίζουμε προς τα ανατολικά για να φθάσουμε στο ψηλότερο σημείο, όπου βρίσκεται το κολονάκι (1450 μ.). Η θέα από το σημείο αυτό είναι μεγαλειώδης. Προς το βορρά βλέπουμε την κορυφή του Πουριανού Σταυρού με τα στρατιωτικά ραντάρ, και δυτικότερα το Πλιασίδι, το Αϊδονάκι και τις Αγριόλευκες. Στο βάθος, αν υπάρχει διαύγεια,  φαίνεται ο Κίσσαβος, ο Όλυμπος και ο Άθως. Νότια βλέπουμε τη Δίρφυ και πιο δεξιά την Όθρυ, τον Παρνασσό και δυτικά τα βουνά της Πίνδου. Η θάλασσα του Παγασητικού απλώνεται από κάτω μας μέχρι το Τρίκερι και πιο πέρα είναι το απέραντο γαλάζιο του Αιγαίου με τις Βόρειες Σποράδες και την Εύβοια.
Σχιτζουράβλι, θές προς το βορρά (Νοέμβριος)
      Αφού χορτάσουμε τα μάτια μας με την ομορφιά της φύσης, πράγμα δύσκολο, προχωρούμε προς τα ανατολικά ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια, που μας κατεβάζουν πάλι στο δάσος και συνεχίζομε προς την ίδια κατεύθυνση σε ίσιωμα βαδίζοντας προς τη Δραμάλα, που είναι ένα ομαλό ξέφωτο με φτέρες. Σε δεκαπέντε λεπτά περίπου, λίγο πριν φθάσουμε στη  Δραμάλα, βρίσκουμε κατηφορική διασταύρωση δεξιά και την ακολουθούμε, αλλάζοντας κατεύθυνση προς τα νοτιοδυτικά. Το μονοπάτι αυτό εξυπηρετούσε όσους κατέβαιναν από Δραμάλα προς Αγιο Γεώργιο.
    Κατηφορίζοντας συνεχώς και βρίσκοντας σημάδια από την αλλοτινή παρουσία υλοτόμων, φθάνουμε σε δασικό δρόμο. Αριστερά υπάρχει το εγκαταλελειμμένο μαντρί του Κουτσή. Λίγα μέτρα πιο δεξιά, ο δρόμος βγαίνει από το δάσος σε ανοιχτό χώρο με φτέρες. Η τοποθεσία αυτή λέγεται Καθρέφτης.  Μπορούμε και να βαδίσουμε στο δρόμο για να πάμε πίσω στο Μοναστηράκι. Είναι προτιμότερο όμως και πιο σύντομο να ακολουθήσουμε το στενό μονοπάτι, που ανηφορίζει ελαφρά ανάμεσα στις φτέρες και μετά ξαναμπαίνει στο δάσος. Στην αρχή του μονοπατιού πλάι στο δρόμο δεξιά υπάρχει πινακίδα προς ''Χάνια''. Η θέα προς τον Παγασητικό από το μονοπάτι αυτό είναι υπέροχη και αξίζει να κάνουμε μια στάση σε κατάλληλο σημείο για να την απολαύσουμε.
Θέα προς τον Παγασητικό από το μονοπάτι
      Τελικά ξαναμπαίνουμε λοξά στο δρόμο και σε λίγα λεπτά φθάνουμε στη διασταύρωση στο Μοναστηράκι, όπου πάμε αριστερά στο μονοπάτι που οδηγεί πίσω στο Γολγοθά. Η κουραστική ανηφόρα μέχρι να φθάσουμε εκεί, μας δίνει μια ιδέα για το πώς δόθηκε τέτοιο όνομα στην τοποθεσία αυτή. Συνεχίζουμε αντίστροφα στο μονοπάτι από το οποίο ήρθαμε, και φθάνουμε στην διασταύρωση, όπου αριστερά ανηφορίζει προς Αγριόλευκες. Εδώ επιλέγουμε να πάμε δεξιά, παρακάμπτοντας την κορυφή. Το μονοπάτι σε λίγο μας βγάζει στη φαρδιά πίστα του σκι ''Πανόραμα'' και τη διασχίζουμε. Στην απέναντι πλευρά της πίστας και λίγο χαμηλότερα, υπάρχει ο χωματόδρομος που μας οδηγεί πίσω στο καταφύγιο.