Τρίτη 6 Μαρτίου 2012

Χόρτο-Λεφόκαστρο

Aπόσταση: 10 χλμ.
Διάρκεια: 3,5 ώρες (με στάσεις)
Υψόμετρο: 64 μ. (μέγιστο)
Σήμανση: στρόγγυλα πινακιδάκια, κόκκινα σημάδια
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι
 Κατεβάστε ίχνος GPS:  Η διαδρομή στο Wikiloc    Η διαδρομή στο Εverytrail

Μια περιήγηση στις ειδυλλιακές παραλίες του Νοτίου Πηλίου από το Χόρτο μέχρι το Λεφόκαστρο. Kάποιος την ονόμασε "ο περιφερειακός του Παραδείσου"!  Η ιδανικότερη εποχή για να την περπατήσουμε είναι ο χειμώνας. Τότε μπορούμε ευκολότερα να αντισταθούμε στον πειρασμό να βγάλουμε τα ρούχα μας και να βουτήξουμε στη θάλασσα του Παγασητικού, που μας καλεί σαν σειρήνα στην αγκαλιά της. Αν έχουμε την ανάλογη φυσική κατάσταση, μπορούμε να συνεχίσουμε ανηφορίζοντας από το Λεφόκαστρο στην Αργαλαστή και από εκεί να γυρίσουμε πίσω στο Χόρτο, ολοκληρώνοντας έτσι τον κύκλο με άλλες 3 ώρες πορείας. Μπορούμε ακόμα να πάμε στην Αργαλαστή νωρίτερα, από Κάλαμο ή Πάου, κερδίζοντας 1 ή 2 ώρες αντίστοιχα (βλέπε τις αντίστοιχες διαδρομές).
      Ξεκινώντας από την είσοδο του Χόρτου,
βαδίζουμε για διακόσια μέτρα περίπου στην άσφαλτο που ανηφορίζει προς την Αργαλαστή και μετά, παρατηρώντας τα στρόγγυλα κιτρινόμαυρα πινακιδάκια του συλλόγου Φίλων των Καλντεριμιών, πάμε λοξά αριστερά σε τσιμεντόδρομο που κατηφορίζει ανάμεσα σε εξοχικές κατοικίες και τουριστικά καταλύματα. Ο δρόμος γίνεται πλακοστρωμένο μονοπάτι που κινείται πολύ κοντά στην παραλία Παγανιά. Τελειώνοντας η πλακόστρωση, βαδίζουμε σε κανονικό μονοπάτι ανάμεσα σε χαμηλή θαμνώδη βλάστηση και ελαιώνες.
Μεγάλη Πάου
     Mετά από λίγο διάστημα, το μονοπάτι κατεβαίνει στην παραλία της μεγάλης Πάου και περπατάμε σ` αυτήν. Στην άλλη άκρη της, στην πίσω πλευρά από το τελευταίο σπίτι που είναι εκεί, βρίσκουμε μονοπάτι που ανηφορίζει με ελιγμούς και σύντομα, έχοντας περίφραξη αριστερά μας, βγαίνουμε σε τσιμεντόδρομο που τερματίζει σε ιδιοκτησία. Εδώ κανονικά το μονοπάτι συνέχιζε προς την παραλία της μικρής Πάου. Όμως οι περιφράξεις έχουν κάνει αδύνατη τη διέλευση, και έτσι αναγκαστικά ακολουθούμε τον τσιμεντόδρομο ανηφορίζοντας λίγο ακόμα, μέχρι να συναντήσουμε άσφαλτο, όπου πάμε αριστερά κατηφορικά (δεξιά πηγαίνει προς μοναστήρι Πάου).
     Ο δρόμος μάς φέρνει στην παραλία της μικρής Πάου και βαδίζουμε κατά μήκος της. Στα μισά της παραλίας, εκεί όπου εκβάλλει μικρό ρέμα, φεύγει προς τα δεξιά το μονοπάτι-καλντερίμι προς μονή Πάου-Αργαλαστή. Στο τέρμα της παραλίας συναντούμε ανηφορικό στενό χωματόδρομο, παράλληλο με την ακτή, τον οποίο ακολουθούμε. Από κάτω περνά ο αγωγός ύδρευσης από το φράγμα Παναγιώτικο, που δυστυχώς πέρασε πάνω στο μονοπάτι που υπήρχε εδώ, γιατί έτσι κρίθηκε πιο βολικό, αλλοιώνοντάς το ριζικά και μόνιμα. Το ίδιο έγινε και στο μονοπάτι-καλντερίμι κοντά στο Λεφόκαστρο. Τι να πεί κανείς για τις αρχές, Δήμο και Νομαρχία, που ανέχθηκαν ή συναίνεσαν σε αυτή την καταστροφή, σε έναν τόπο που ζεί πλέον κυρίως από τον τουρισμό; Ως πότε θα αδιαφορούμε για την καταστροφή του τόπου μας; Είμαστε άξιοι της μοίρας μας, καλής ή κακής, που εμείς οι ίδιοι δημιουργούμε για τους εαυτούς μας.
     Βαδίζοντας παράλληλα με την ακτογραμμή, λίγα μέτρα πάνω από τη θάλασσα, βγαίνουμε σε ελαιώνα και τον διασχίζουμε, ξαναβρίσκοντας το φαρδύ μονοπάτι και, βαδίζοντας κατόπιν δίπλα σε όριο ιδιοκτησίας, φθάνουμε στο τσιμενταρισμένο μονοπάτι που μας φέρνει στην παραλία Μπελιάν, λίγα μέτρα πιο κάτω. Στα δεξιά μας υπάρχει εξοχική κατοικία. Βαδίζουμε στην παραλία και από την άλλη άκρη ανηφορίζουμε σε μονοπάτι, που μας βγάζει σε αγροτικό δρόμο, δίπλα σε νεόκτιστο εξοχικό. Ακολουθούμε το δρόμο, ο οποίος πιο πέρα είναι τσιμενταρισμένος, και βγαίνουμε σε ασφαλτόδρομο που κατηφορίζει και μας οδηγεί στην παραλία του Καλάμου.
     Ακολουθώντας την παραλία, αφήνουμε στα δεξιά τη διασταύρωση με το καλντερίμι προς Αργαλαστή (μια ώρα και ένα τέταρτο περίπου πορείας), και συνεχίζουμε σε δρόμο παράλληλο με τη θάλασσα. Διασχίζουμε το ρέμα της Ροδιάς περνώντας μια πεζογέφυρα και ξαναβγαίνουμε στην παραλία, βόρεια του ρέματος. Στην άλλη άκρη της παραλίας συνεχίζει φαρδύ μονοπάτι, που πολύ σύντομα γίνεται αγροτικός δρόμος, στον οποίο βαδίζουμε με κατεύθυνση βόρεια ανάμεσα σε ελαιώνες στην περιοχή Καλογριά. Για ένα διάστημα έχουμε απομακρυνθεί από τη θάλασσα, αλλά σύντομα την ξαναπλησιάζουμε και βγαίνουμε αριστερά στην όμορφη μικρή παραλία του Αγίου Σώστη, δίπλα σε πίνακα ανακοινώσεων του τοπικού συλλόγου.
Άγιος Σώστης
       Αφού βαδίσουμε στην άλλη άκρη της παραλίας, βρίσκουμε το μονοπάτι με τα κόκκινα σημάδια που ανηφορίζει και το ακολουθούμε. Το μονοπάτι μας φέρνει σε μπάρα που φράζει την είσοδο ιδιοκτησίας. Πάμε για λίγα μέτρα προς τα κάτω σε στενό χωματόδρομο και αμέσως δεξιά. Εδώ ξανασυναντούμε τον αγωγό νερού που πέρασε πάνω στην πορεία του μονοπατιού και δυστυχώς το αλλοίωσε για πάντα. Περνούμε κάτω από ένα νεόκτιστο εξοχικό και σύντομα φθάνουμε σε άλλη παραλία που είναι αμέσως νότια από τον οικισμό του Λεφοκάστρου.

Παραλία στο Λεφόκαστρο
       Κατεβαίνουμε στην παραλία από μονοπάτι και στην άλλη άκρη της βρίσκουμε καλντερίμι, που ανηφορίζοντας περνά από παλιά βρύση με χρονολογία 1777 και βγαίνουμε στην άσφαλτο.
     Εδώ συνεχίζει στην άλλη μεριά το καλντερίμι προς Αργαλαστή (μιάμιση ώρα πορείας). Αν βαδίσουμε στην άσφαλτο προς τα κάτω, φθάνουμε σε τριακόσια μέτρα στον παραθαλάσσιο οικισμό του Λεφοκάστρου.