Τετάρτη 1 Αυγούστου 2012

Πουρί-Χορευτό

Πουρί

Διάρκεια: καθαρός χρόνος 1.50΄, με στάσεις 2,5 ώρες
Υψόμετρο: από 423 μ. (Πουρί) σε 0 μ. (Χορευτό)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή:  παραλίες Ανάληψη, Τουρκοπηγή, Παρίσαινα

Αυτή είναι μια θαυμάσια διαδρομή, με κομμάτια μοναδικής ομορφιάς που προσφέρει απλόχερα ο επίγειος παράδεισος του Πηλίου. Κατηφορίζουμε σε καλντερίμι από το Πουρί προς το ξωκλήσι του Αγίου Ιωάννου Προδρόμου (τον κάτω Αι Γιάννη στο Καστέλι, όπως τον λένε οι ντόπιοι), και κατόπιν βαδίζουμε παράλληλα με την ακτογραμμή του Αιγαίου, περνώντας από μικρές και μεγάλες πανέμορφες παραλίες για να καταλήξουμε στο επίνειο της Ζαγοράς, το Χορευτό. Εδώ, όπως και στο Πουρί και στη Ζαγορά φυσικά, θα βρούμε εστιατόρια και ξενώνες και μπορούμε να επιστρέψουμε με το λεωφορείο (www.ktelvolou.gr). Η διαδρομή είναι καθαρή χωρίς κανένα πρόβλημα βλάστησης, εκτός ίσως από ένα μικρό κομμάτι μονοπατιού κοντά στον Αι Γιάννη, που μπορεί όμως στην ανάγκη να παρακαμφθεί. Από το Χορευτό μπορούμε να συνεχίσουμε ανεβαίνοντας προς Ζαγορά (δύο διαδρομές) ή παραλιακά προς Αγίους Σαράντα και Αι Γιάννη.

Αρχίζοντας λοιπόν από το Πουρί, από το τέρμα των λεωφορείων κάτω από την πλατεία, φεύγει κατηφορικός στενός ασφαλτόδρομος (πρώην καλντερίμι). Σε λίγα μέτρα, στο ύψος του Δημοτικού σχολείου, ο δρόμος στρίβει δεξιά και το καλντερίμι αποκαλύπτεται σε άριστη κατάσταση και συνεχίζει αριστερά, έντονα κατηφορικά με ελιγμούς. Παρακάτω βγαίνουμε λοξά σε στενό ασφαλτόδρομο δίπλα σε μεγάλο πλατάνι και δεξαμενή. Μετά από είκοσι μέτρα αριστερά στο δρόμο ξαναβρίσκουμε το καλντερίμι, το οποίο παρακάτω διασχίζει πάλι την άσφαλτο στην κάτω συνοικία του Πουρίου και συνεχίζει προς το νεκροταφείο. Αφού περάσουμε το νεκροταφείο και την εκκλησία, το καλντερίμι φεύγει αριστερά από το δρόμο που βαδίζουμε (προσοχή στα κόκκινα σημάδια).
Κατεβαίνοντας προς το νεκροταφείο
        Κατηφορίζουμε άλλοτε σε μονοπάτι και άλλοτε σε καλντερίμι, στην αρχή σε δασωμένο μέρος και κατόπιν σε μακία βλάστηση, σε ένα γαλήνιο τοπίο έχοντας στον ορίζοντα το Αιγαίο. Τελικά μπαίνουμε σε αγροτικό δρόμο, που κατηφορίζει προς τα νοτιοανατολικά. Αφήνουμε αριστερά μας ένα σπίτι και φθάνουμε σε λοξή διασταύρωση με άλλον δρόμο. Εδώ πάμε για λίγα μέτρα αριστερά και αμέσως βρίσκουμε δεξιά μας το μονοπάτι προς τον κάτω Αι Γιάννη στο Καστέλι. Την τελευταία φορά που περάσαμε (Ιούνιος 2018), ήταν βατό με λίγα προβλήματα από βλάστηση.  Το μονοπάτι  βγαίνει σε κατηφορικό δρόμο που σε λίγα μέτρα διασταυρώνεται με τον δρόμο προς Αι Γιάννη (πάμε αριστερά στη διασταύρωση) και, βαδίζοντας για λίγα μέτρα ακόμα προς βορράν, φθάνουμε στο ξωκλήσι, που είναι κτισμένο πάνω από ένα βράχο πολύ κοντά στη θάλασσα, στην τοποθεσία Καστέλι. Αφιερωμένο στον Άγιο Ιωάννη Πρόδρομο, γιορτάζει στις 29 Αυγούστου.
Ο κάτω Αη Γιάννης στο Καστέλι, δίπλα στο θαλασσόβραχο

Ο αείμνηστος Νίκος Χαρατσής γράφει: ''Απ` όλα τα ξωκλήσια του Πηλίου, τούτο, θαρρώ, πως έχει περίσσια χάρη, περίσσια μοναξιά και απλωσιά στο Αιγαίο. Βιγλάτορας τούτος ο Αη Γιάννης, θεμελιωμένος πάνω σε θαλασσόβραχο απόκρημνο, ως είκοσι μέτρα ύψος από τη θάλασσα. Και η μόνη του συντροφιά από στεριά, λίγες καρυδιές, λεμονιές, ελιές, κυπαρίσσια και πλάι του ένα καλύβι. Αν βγει κανείς στην άκρη από το βράχο του Αη Γιάννη και κοιτάξει κατά την ανατολή, φαίνονται οι κάβοι του Χορευτού, του Αη Γιάννη του Κισσού και της Νταμούχαρης. Δεν ξέρω, Θεέ μου, με ποιούς άλλους ψαλμούς να υμνήσω τούτον τον άγιο τόπο που μας χάρισες''.
      Επιστρέφοντας τώρα, ακολουθούμε ευθεία το δρόμο, περνούμε πλάι από μια καγκελόπορτα (ήταν κλειστή όταν περάσαμε), πάμε αριστερά προς νότον και σε λίγο ο δρόμος μας, τσιμενταρισμένος στα τελευταία μέτρα, βγαίνει πάνω σε φουρκέτα ασφαλτόδρομου. Βαδίζουμε ευθεία στην άσφαλτο κατηφορίζοντας και, εκεί όπου κάνει νέα φουρκέτα, με απότομη στροφή αριστερά προς την παραλία Ελίτσα που είναι πολύ κοντά, όπου εκεί υπάρχει και το πολύ όμορφο ξωκκλήσι Άγιοι Πάντες. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία σε στενό χωματόδρομο. Περνάμε το ρέμα του Καλοκαιρινού από τσιμεντένιο γεφύρι, αφήνουμε διασταύρωση με χωματόδρομο δεξιά (ο δρόμος πάει προς Χορευτό) και περνώντας δίπλα στο ομώνυμο εκκλησάκι, φθάνουμε στην παραλία της Ανάληψης. Το εκκλησάκι είναι καινούριο, γιατί το ρέμα έκανε μεγάλη πλημμύρα στο πρόσφατο παρελθόν και παρέσυρε το παλιό ξωκλήσι, εξαφανίζοντάς το τελείως.
Η παραλία Ανάληψη από το μονοπάτι
       Βαδίζουμε λοιπόν στην κροκαλωτή παραλία, περνούμε δίπλα από μια ταβέρνα (''Πλυμάρι'') και φθάνοντας στο τέρμα της παραλίας, στο τελευταίο σπίτι, ανεβαίνουμε λίγα σκαλοπάτια και συνεχίζουμε σε μονοπάτι, που ανηφορίζει με ελιγμούς (υπάρχει και άλλο μονοπάτι πιο δύσβατο λίγα μέτρα πιο πέρα αλλά προτιμούμε το πρώτο). Λίγο πιο πάνω, έχουμε δεξιά μας ένα εξοχικό σπίτι. Συνεχίζουμε ανηφορικά και βρίσκουμε μονοπάτι με κόκκινα σημάδια, που σε λίγα μέτρα μας φέρνει στο ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου, κάτω από τη σκιά των δέντρων.
Αγιος Νικόλαος

Από εδώ κατηφορίζουμε σε στενό τσιμεντόδρομο περνώντας ανάμεσα από περιφράξεις, μέχρι που συναντούμε το αυθεντικό μονοπάτι. Εδώ συνέβη πριν κάποια χρόνια κατολίσθηση του εδάφους που εξαφάνισε το μονοπάτι, και έτσι είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε την παράκαμψη από το ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου. Περνούμε δίπλα από ένα πέτρινο σπίτι και κατόπιν το μονοπάτι φαρδαίνει και κινούμαστε λίγο πάνω από τη θάλασσα, σε μια διαδρομή μεγάλης ομορφιάς, που δε θέλεις να τελειώσει.
Παραλία Τουρκοπηγή. Στο βάθος η Ανάληψη (κοιτάζοντας βόρεια)

Περνούμε πάνω από την παραλία ''Τούρκου'' ή ''Τουρκοπηγή'' και αρχίζουμε να συναντούμε τμήματα καλντεριμιού, που ολοένα πυκνώνουν. Σε ένα σημείο υπάρχει προσκυνητάρι χτισμένο στην άκρη του βράχου. Μας είπανε (μαρτυρία Αδάμ Γάκη) ότι χτίστηκε από κάποιον Ζαγοριανό, ονόματι Ρούσσης, ο οποίος βρήκε μια εικόνα μέσα στη θάλασσα.
Το προσκυνητάρι ανάμεσα Παρίσαινα και Τουρκοπηγή
         Σε λίγο, αφού περάσουμε δίπλα από το θαυμάσιο ανακαινισμένο αρχοντικό Πάντου (από εκεί και το Πάντειο πανεπιστήμιο), το καλντερίμι μας κατεβάζει στη μεγάλη αμμουδερή παραλία της Παρίσαινας. Παραλίες, αυτή και η Τούρκου με ''χίπικο'' άρωμα, με ελεύθερη κατασκήνωση και γυμνισμό από νεαρούς και όχι μόνο.
Το αρχοντικό Πάντου και η παραλία Παρίσαινα. Στο βάθος το Χορευτό
         Βαδίζουμε κατά μήκος της παραλίας (στη μέση της περίπου θα βρούμε και βρύση με νερό) και στην άλλη άκρη βρίσκουμε πάλι μονοπάτι-καλντερίμι, που μας φέρνει σύντομα στην βόρεια άκρη της μεγάλης τουριστικής παραλίας του Χορευτού.