Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Βένετο-Μονή Φλαμουρίου-Άνω Κερασιά

Διάρκεια: 5,5 ώρες με στάσεις (καθαρός χρόνος πορείας 4.15΄)
Υψόμετρο: από 250 μ. (Βένετο) σε 780 μ. (Σταυρός) σε 650 μ. (Άνω Κερασιά)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: ναι (μονή Φλαμουρίου)

Κατεβάστε ίχνος GPS:    Η διαδρομή στο Wikiloc     Η διαδρομή στο Everytrail

Μια πολύ όμορφη διαδρομή στο Βόρειο Πήλιο, κυρίως σε καλντερίμι και μονοπάτι με μικρά τμήματα χωματόδρομου, η οποία μας δίνει την ευκαιρία να επισκεφθούμε το μοναστήρι του Φλαμουρίου. Από την Άνω Κερασιά, μπορούμε  να συνεχίσουμε βαδίζοντας για μιάμιση ώρα ακόμα (βλέπε διαδρομή Κάτω Κερασιά-Άνω Κερασιά) για να φθάσουμε στην Κάτω Κερασιά. Mια άλλη δυνατότητα είναι να επιστρέψουμε στην αφετηρία με την διαδρομή Άνω Κερασιά-Βένετο (μέσω Γερακοφωλιάς). Να σημειωθεί επίσης ότι στην Άνω Κερασιά πηγαίνει ασφαλτόδρομος, ο οποίος όμως δεν δέχεται μεγάλα λεωφορεία.

Ξεκινώντας από το πάρκινγκ των αυτοκινήτων στο Βένετο, ανεβαίνουμε στα σκαλοπάτια και βγαίνουμε στην πλατεία.  Ανεβαίνοντας λίγα ακόμα σκαλοπάτια, βγαίνουμε στον τσιμεντόδρομο που ανηφορίζει προς τα ανατολικά, πηγαίνοντας προς την παραλία Πετρομέλισσο. Περνούμε δίπλα από το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου και βγαίνουμε από το χωριό. Αφήνουμε διασταύρωση με δρόμο αριστερά που πηγαίνει προς την παραλία Κουλούρι και  άλλες δύο διασταυρώσεις με δρόμους που ανηφορίζουν δεξιά.
Η είσοδος του μονοπατιού

Σε λίγο βλέπουμε στη δεξιά πλευρά του δρόμου ένα δάσος από ταμπέλες, που σηματοδοτούν το μονοπάτι-καλντερίμι προς τη μονή Φλαμουρίου. Το ακολουθούμε με κατεύθυνση γενικά νότια, βοηθούμενοι από τα κόκκινα σημάδια και από μερικές πινακίδες. Κινούμαστε σε ίσιωμα, με εναλλαγές δάσους και πετρώδους εδάφους με χαμηλή βλάστηση. Σε ορισμένα κομμάτια βαδίζουμε μέσα σε πραγματικό τούνελ από βλάστηση.
Τούνελ από βλάστηση κοντά στο Βένετο

Περνούμε ένα πρώτο μικρό ρέμα και σε λίγο αρχίζουμε να κατηφορίζουμε προς μια μεγάλη άγρια ρεματιά, το Κακόρεμα, η κατάληξη της οποίας στη θάλασσα είναι το Πετρομέλισσο. Κατηφορίζοντας, περνάμε από ερειπωμένο πετρόκτιστο καλύβι δίπλα στο μονοπάτι.
Κακόρεμα
        Αφού περάσουμε τη ρεματιά, ανηφορίζουμε συνεχώς στη δασωμένη πλαγιά, μέχρι που φθάνουμε σε ανοικτό βραχώδες πλάτωμα πάνω στη ράχη, στην τοποθεσία Πετριάλο. Στο σημείο αυτό έρχεται και ασαφές μονοπάτι, χωρίς σημάδια, ακολουθώντας τη ράχη από τη θάλασσα. Δυστυχώς εδώ πρόσφατα ανοίχτηκε και δρόμος για υλοτομία, ο οποίος πήρε το μονοπάτι από το Πετριάλο μέχρι κάτω στο ρέμα. Βαδίζουμε λοιπόν στο δρόμο κατηφορικά προς τη ρεματιά του μοναστηριού. Λίγο πριν φθάσουμε στην κοίτη, όπου τελειώνει ο δρόμος, αγνοούμε ανηφορικό μονοπάτι δεξιά. Περνούμε  το ρέμα και, βαδίζοντας για λίγο σε ευθεία, συναντούμε διασταύρωση με πινακίδα, όπου αριστερά φεύγει ευθύ κατηφορικό μονοπάτι προς το ερειπωμένο παραλιακό επίνειο της μονής (Ταρσανά), τον Αγιο Νικόλαο, αλλά και προς το εθνικό μονοπάτι Ο2. Εμείς πάμε δεξιά και ανηφορίζουμε με συνεχείς ελιγμούς (καγκιόλια), βρίσκοντας συχνά και τμήματα καλντεριμιού.

Φθάνοντας επάνω στη ράχη, συναντούμε κίτρινη πινακίδα. Εδώ αριστερά φεύγει μονοπάτι που κατηφορίζει στη ρεματιά Βαθουλωμένη, πηγαίνοντας προς Κορομπλιά-Μνημείο Αλφόνς αλλά και προς το Παλιόκαστρο Βενέτου (βλέπε τις αντίστοιχες διαδρομές). Εμείς όμως συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε ομαλά ευθεία στο κύριο μονοπάτι, το οποίο σύντομα μας φέρνει στη μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Φλαμουρίου.
Μονή Φλαμουρίου

Η μονή ιδρύθηκε το 1595 από τον  όσιο Συμεών, γιορτάζει στις 6 Αυγούστου και έχει τέσσερις μοναχούς. Είναι άβατο για τις γυναίκες, όμως προσφέρει τη δυνατότητα φιλοξενίας σε μικρό αριθμό ανδρών επισκεπτών. Την περίοδο αυτή εκτελούνται εργασίες ανακαίνισης-επισκευής. Από το Βένετο μέχρις εδώ, χρειαστήκαμε περίπου τρείς ώρες πορείας με στάσεις (καθαρός χρόνος 2.20').
Moνή Φλαμουρίου-καθολικό
       Αφού περιηγηθούμε στο ιστορικό μοναστήρι και δροσιστούμε από τη βρύση του, συνεχίζουμε ανηφορίζοντας ανάμεσα σε καστανιές στην αρχή και κατόπιν σε οξιές. Αφήνουμε διασταύρωση με στενό μονοπάτι αριστερά, που κατευθύνεται προς τη μονή Σουρβιάς και σε λίγο περνούμε ένα ρέμα, μέσα σε ένα εντυπωσιακό σκηνικό με τρεχούμενα νερά, μεγάλους βράχους και πανύψηλες οξιές.

Πιο πάνω, φθάνουμε στην τοποθεσία Σταυρός, όπου τερματίζει χωματόδρομος, τον οποίο και ακολουθούμε κατηφορίζοντας. Μετά από μισή ώρα περίπου, φθάνουμε σε πλάτωμα στην περιοχή της Κάτω Γούρας. Αριστερά ανηφορίζει δρόμος προς Κοκκινόγεια-Οβριό-Πουρί. Εμείς βαδίζουμε ευθεία και σε εκατόν πενήντα μέτρα έχουμε στα αριστερά μας ποτίστρα και νερόλακκο (σουβάλα).
Μονοπάτι από την Κάτω Γούρα προς Άνω Κερασιά
      Εδώ, θα  μπορούσαμε να συνεχίσουμε και από το δρόμο για να πάμε στην Άνω Κερασιά, όμως είναι σαφώς προτιμότερο και ομορφότερο να πάμε από το μονοπάτι. Έτσι, στρίβουμε αριστερά ακολουθώντας τα σημάδια και σε λίγο περνάμε δίπλα από την πηγή της Κάτω Γούρας, που βρίσκεται κάτω από μια μεγάλη οξιά. Το μονοπάτι κινείται μέσα σε ωραίο δάσος οξιάς με κατεύθυνση νοτιοδυτική.
       Πιο πέρα έχουμε αριστερά μας περιφραγμένο κτήμα, στο οποίο καταλήγει και αγροτικός δρόμος. Βαδίζουμε για πενήντα μέτρα στο δρόμο και μετά πάμε λοξά δεξιά κατηφορικά, για να βρούμε αμέσως το καλντερίμι, το οποίο μας φέρνει στο γκρεμισμένο γεφύρι της Γελαδίστρας. Περνούμε το ρέμα διασχίζοντας την κοίτη πλάι στο γεφύρι και ανηφορίζουμε στην άλλη πλευρά σε φαρδύ μονοπάτι.
     Φθάνοντας στα πρώτα ερειπωμένα σπίτια του χωριού, το μονοπάτι γίνεται ασαφές. Eδώ πάμε  λοξά κατηφορικά προς τη βρύση, που βρίσκεται μέσα στην αβαθή ρεματιά αριστερά μας. Από εκεί ανηφορίζει καλντερίμι, που μας φέρνει τελικά στην πλατεία με την εκκλησία των Αγίων Αποστόλων.