Τρίτη 26 Μαΐου 2015

Χάνια - Προφήτης Ηλίας - Μακρυρράχη

Διάρκεια: 4 ώρες (καθαρός χρόνος πορείας 3,5 ώρες)
Υψόμετρο: από 1200 μ. (Χάνια) σε 320 μ. (Μακρυρράχη)
Συνολική ανάβαση: 40 μ. Συνολική κατάβαση: 895 μ.
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι
Κατεβάστε ίχνος GPS:  από το Wikiloc   από το Everytrail

Το καλντερίμι που πήγαινε από τα Χάνια προς τη Μακρυρράχη ήταν για χρόνια κλεισμένο και ξεχασμένο.  Την άνοιξη του 2015 όμως, καθαρίστηκε και σηματοδοτήθηκε με τη συνεργασία του ΕΟΣ Βόλου και του Συλλόγου Μακρυρραχιωτών, και έτσι η θαυμάσια αυτή διαδρομή είναι  πλέον ανοικτή και διαθέσιμη σε όλους. Yπάρχει όμως και άλλη διαδρομή από Χάνια προς Μακρυρράχη  (Μονοπάτι των Καταρρακτών), που διανοίχθηκε το 2016 και ακολουθεί το Μεγάλο Ρέμα λίγο νοτιότερα, περνώντας από εντυπωσιακούς καταρράκτες και βάθρες. Έτσι, μπορεί κάποιος να ενώσει τις δύο σε μια κυκλική διαδρομή με επιστροφή. Μπορεί κανείς ακόμα να συνεχίσει περπατώντας από Μακρυρράχη προς το Ανήλιο και μετά στον Αη Γιάννη, ή (από άσφαλτο κυρίως) προς Αγίους Σαράντα-Χορευτό.
         Το πρώτο μέρος, με καλντερίμι σε υπέροχο δάσος οξιάς, είναι κοινό με τη διαδρομή Χάνια-Ζαγορά μέχρι το ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία (1,5 ώρα). Στη συνέχεια βαδίζουμε σε αγροτικό δρόμο μέχρι το ξωκλήσι των Αγίων Αναργύρων (1,5 ώρα) και το τελευταίο κομμάτι μέχρι την πλατεία του χωριού γίνεται σε ωραίο μονοπάτι-καλντερίμι (1 ώρα). Στην πλατεία θα βρούμε εστιατόρια σε λειτουργία και μπορούμε να επιστρέψουμε στα Χάνια με το απογευματινό λεωφορείο στις 17.15' (www.ktelvolou.gr). Μπορούμε ακόμη να συνεχίσουμε κατηφορίζοντας για μια ώρα ακόμα προς τις παραλίες των Αγίων Σαράντα και του Χορευτού (οι διαδρομές αυτές θα περιγραφούν προσεχώς).
To καλντερίμι στο δάσος οξιάς
       Ξεκινούμε από το χάνι του Κοκκίνη (πρώην Θεοδώρου) στον κεντρικό δρόμο των Χανίων και, βλέποντας την πινακίδα, ανηφορίζουμε στην άσφαλτο που πάει στο ξενοδοχείο Πηλέας, το οποίο βρίσκεται λίγα μέτρα πιο πάνω. Από την άκρη του πάρκινγκ του Πηλέα φεύγει ένας χωματόδρομος ελαφρά ανηφορικός, ενώ παράλληλα δίπλα του στα δεξιά υπάρχει άλλος, μη χρησιμοποιούμενος δρόμος.  Αυτόν το δεύτερο δρόμο ακολουθούμε, ο οποίος σε πενήντα μέτρα τερματίζει και αμέσως βρίσκουμε το καλντερίμι, μόλις περάσουμε ένα ρεματάκι. Σε λίγο βγαίνουμε σε μικρό πλάτωμα, όπου παλαιότερα έκαναν κάρβουνα. Εδώ έρχεται λοξά από αριστερά και ένας χωματόδρομος. Στην άλλη άκρη του πλατώματος ξαναβρίσκουμε το καλντερίμι σε αρίστη κατάσταση, φαρδύ και καθαρό, να κατηφορίζει μέσα στο δάσος οξιάς. Στο βάθος βλέπουμε τις πίστες του σκι στις Αγριόλευκες.
Κορυφή Αγριόλευκες (1470 μ.)
         Κατεβαίνοντας, συναντούμε την άσφαλτο και τη διασχίζουμε για να ξαναβρούμε το καλντερίμι από την άλλη πλευρά. Αυτό θα γίνει δέκα φορές, καθώς οι κορδέλες του δρόμου κόβουν το καλντερίμι, και βρίσκουμε τη συνέχεια  απέναντι ή λίγο αριστερότερα. Τη δεκάτη φορά που θα συναντήσουμε την άσφαλτο, βαδίζουμε για λίγο προς τα αριστερά και βλέπουμε την είσοδο για το ήσυχο ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία. Εδώ είναι κατάλληλο μέρος για μια στάση.
Προφήτης Ηλίας Μακρυρράχης
          Από τον Προφήτη Ηλία συνεχίζει στενός χωματόδρομος, που κατηφορίζει ομαλά με κατεύθυνση βορειοανατολική. Παρακάτω ενώνεται με φαρδύτερο δρόμο, στον οποίο βαδίζουμε μέχρι να βγούμε στην άσφαλτο (τα τελευταία μέτρα είναι τσιμεντοστρωμένα). Μετά την κλειστή στροφή (φουρκέτα) που κάνει η άσφαλτος, βρίσκουμε στενό αγροτικό δρόμο αριστερά και τον ακολουθούμε μέχρι που ξαναβγαίνουμε στην άσφαλτο. Εδώ τη διασχίζουμε λοξά, καθώς διατηρείται απέναντι ένα μικρό κομμάτι του μονοπατιού που κόβει δρόμο. Από την κάτω μεριά ξαναδιασχίζουμε την άσφαλτο και συνεχίζουμε πάλι σε αγροτικό δρόμο, περνώντας πλάι από μια δεξαμενή. Παρακάτω, κάνουμε δεξιά περνώντας ένα αυλάκι νερού και ξαναβγαίνουμε στην άσφαλτο.
             Εδώ πλέον έχουμε φτάσει στο Καράβωμα. Μπροστά μας είναι η διασταύρωση του κύριου δρόμου, που αριστερά πάει προς Ζαγορά και δεξιά προς Μακρυρράχη. Μόλις λίγα μέτρα πριν τη διασταύρωση αυτή, πάμε δεξιά και βαδίζουμε σε στενότερο δρόμο ανάμεσα σε παλιά κτίρια-αποθήκες, που χρησίμευαν στη μεταφόρτωση των εμπορευμάτων (ο αμαξιτός δρόμος από Καράβωμα προς Μακρυρράχη έγινε λίγο μετά το 1950, και μέχρι τότε οι μεταφορές γίνονταν με τα ζώα από το καλντερίμι).
Παλιά αποθήκη στο Καράβωμα
        Σε διχάλα παίρνουμε τον αριστερό κλάδο. Πιο πέρα ο δρόμος στενεύει και τελικά τερματίζει σε ανεγειρόμενη οικοδομή. Λίγα μέτρα πριν την οικοδομή, βλέποντας τα σημάδια πάμε λοξά δεξιά παράλληλα με ένα τσιμεντένιο αυλάκι, και αμέσως μετά αφήνουμε το αυλάκι και κατεβαίνουμε δεξιά σε κτήμα, μέσα στο οποίο βαδίζουμε. Δεξιά μας έχουμε τη μεγάλη ρεματιά ''Μέγα ρέμα'' και στην απέναντι πλαγιά βλέπουμε εντυπωσιακά το Ανήλιο.
        Ο δρόμος μέσα από το κτήμα βγαίνει πιο κάτω στην άσφαλτο, την οποία ακολουθούμε για λίγο. Περνούμε προσκυνητάρι και εκατό μέτρα πιο πέρα ανεβαίνουμε ευθεία σε στενό πλακόστρωτο προς την εκκλησία των Αγίων Αναργύρων. Εδώ θα κάνουμε μια στάση για ξεκούραση.
         Συνεχίζουμε σε χωματόδρομο που ξαναβγαίνει στην άσφαλτο. Μετά από εκατό μέτρα φεύγει δρόμος αριστερά. Από το σημείο αυτό έχουμε θαυμάσια θέα προς τη Ζαγορά.
Θέα προς τη Ζαγορά
          Εμείς όμως εδώ δεν πάμε αριστερά, αλλά δεξιά (προσοχή), παρατηρώντας το στύλο με το πινακιδάκι, και κατηφορίζουμε σε στενό δρόμο που γίνεται μονοπάτι, κάνει έναν ελιγμό και συνεχίζει ευθεία  καλντερίμι ανάμεσα σε καστανιές.
        Παρακάτω υπάρχουν καλαμιές, διασχίζουμε δρόμο και κατηφορίζουμε κάπως απότομα σε σκαλοπάτια σκαμμένα στο χώμα. Το καλντερίμι πιο κάτω βγαίνει λοξά σε δρόμο, στον οποίο βαδίζουμε για πενήντα μέτρα και μόλις αρχίσει ν`ανηφορίζει ξαναβρίσκουμε το καλντερίμι στα δεξιά (προσοχή).
Πλησιάζοντας στη Μακρυρράχη. Μπροστά μας απέναντι το Ανήλιο
    Το ωραίο καλντερίμι κατηφορίζει συνεχώς και αρχίζουμε να συναντούμε τα πρώτα σπίτια της Μακρυρράχης. Τελικά βγαίνουμε σε τσιμεντόδρομο, ο οποίος σε λίγο κατεβαίνει και τερματίζει στον κύριο  δρόμο, αμέσως πάνω από την πλατεία του χωριού.